Feit of fabel? Een gepersonaliseerde matras of een matras op maat?
In beddenland is het vandaag een trend om matrassen te ‘personaliseren’ of ‘op maat te maken’. Zullen we die mythe doorprikken?
Een matras op maat of een gepersonaliseerde matras is commercieel een sublieme zet: het klinkt namelijk erg aanlokkelijk en je maakt op zijn minst indruk op je klanten. En als ze toehappen, kun je een eerder ‘gewone’ matras veel te duur verkopen.
De logica hierachter is de volgende: elke persoon is verschillend en dus is het maar normaal dat ieder een eigen – aangepaste – matras heeft. Of beter: koopt. Om het wat wetenschappelijk te laten overkomen meet de verkoper enkele aspecten van het lichaam van de klant op. Om indruk te maken doet hij dat meestal met apparatuur. Op basis van die gegevens ‘maakt hij je matras op maat’. De mogelijkheden zijn eindeloos: instellingen aanpassen, wat schuimpjes meer of minder, oplegmatras aanpassen, een bodem met draaiknoppen, enz.
De mythe doorprikt!
Geloof je daarin? Dan moeten we je helaas ontgoochelen…
Ten eerste liggen we nooit een hele nacht lang in dezelfde houding. Een matras die perfect aanvoelt, als je op je zij ligt, ligt minder perfect in een andere houding. En als je dat wil aanpassen, ben je meteen al beter af met een goede basismatras. Maar dat is minder ideaal voor de verkoopcijfers van de winkel.
Elk lichaam heeft een aanpassingsperiode nodig. Wat goed aanvoelt in de winkel – waar je maar even ligt én wakker bent – is daarom nog niet goed genoeg, als je langer slaapt.
Een op maat gemaakt systeem ondersteunt alleen maar wat er al is. Zo’n systeem verandert niets of past niets aan. En dat is net wat mensen die slecht slapen nodig hebben: verandering! Vergelijk het met een steunzool, die precies aan je voet is aangepast: hij verbetert niets, maar ondersteunt wat ‘fout’ is.
Elke persoon verandert! Niemand blijft 10 jaar lang hetzelfde…
Tegen al die gefundeerde argumenten roepen verkopers in dat ze altijd alles nog kunnen aanpassen, op het moment dat het voor de klant niet meer leuk aanvoelt. Alleen… gaan de meeste mensen pas naar de winkel terug, als het al te laat is!
We zien dat soort verkoopsystemen heel dikwijls bij winkels die ten einde raad zijn. Of ze hebben te lang met één merk gewerkt en de concurrentie wordt nu te groot, of hun eigen kennis van medisch slapen is te beperkt en daarom verschuilen ze zich achter wat bedrijfstestjes die kunnen worden gelinkt aan één of ander onderzoeksinstituut, waar een student een eindwerk heeft gemaakt rond slapen of bedden.
Hoe moet het dan wel?
Gewone beddenwinkels brengen enkele merken samen, zodat de klant onder de zogenaamde ‘deskundige’ begeleiding van een verkoper een ruime keuze heeft op het vlak van merken, aanvoelen en uitzicht. Bij Contour Bedden doorbreken wij die commerciële film.
Eerst en vooral schetsen we een duidelijk en heel herkenbaar beeld op van hoe je slaapt. Daarbij doen wij een beroep op onze ervaring en onze medische achtergrond. Wij gaan bij de selectie van jouw slaapsysteem op een uitzonderlijke manier tewerk. Niet alleen nemen wij ruim de tijd om samen met jou de juiste keuze te maken, maar in onze groep beddenwinkels beschikken wij ook over een eigen productie, waarmee wij heel technische slaapsystemen maken. Want neem het van ons aan: er is een hemelsbreed verschil tussen een bed dat goed aanvoelt in de winkel (waar je maar even op ligt en wakker bent) en een bed dat gemaakt is om goed te slapen.
Wij, slaapspecialisten, hebben vanuit onze achtergrond en ervaring, dus zeer grote bedenkingen bij ‘gepersonaliseerde’ en ‘op maat gemaakte’ matrassen of bedden. De beddenwereld is een vreemd wereldje, maar we kunnen je daar op een heel eenvoudige manier wegwijs in maken. En belangrijk in heel dat gebeuren is:
Leer opnieuw zelf na te denken, volg je eigen logisch gevoel en luister naar jouw lichaam!
Geïnspireerd geraakt?
Wij helpen je graag bij de zoektocht naar een nieuw matras! Maak een afspraak en kom langs in onze showroom!