Waar moet je op letten? Een goede matras kopen
Veel mensen zien door de bomen het bos niet meer bij het kopen van een goede matras. Een slaapspecialist kan je de weg wijzen.
Het is heel belangrijk om bij het oriënteren een onderscheid maken tussen de Technische waarheid en aan de andere kant de Commerciële waarheid. Deze twee worden heel snel door elkaar gehaald, dat zorgt voor grote verwarring in de beddenwereld. Dit geldt voor matrassen, boxspring en bedbodems.
De technische feiten van een matras
De kwaliteit van onze nachtrust hangt alleen af van de kwaliteit van onze diepe slaap. Onze diepe slaap ongestoord doorkomen is het enige doel waar een goed bed voor dient. Hoe leuk de 80% van de tijd die men in een bed doorbrengt, ook mag zijn. Het heeft niets met slapen te maken.
Als we matrassen maken die ervoor zorgen dat alle stoorelementen in onze diepe slaap kunnen worden geminimaliseerd, dan pas halen we het maximale uit onze diepe slaap en komen we tot rust.
Een slaapsysteem dat een maximale ruime soepelheid geeft ter hoogte van de schouders en een enorme diepgang biedt ter hoogte van de heupen, past bij íeder lichaam. Als we die zachte delen combineren met een harder deel in de rug-zone (taille) dan bereiken we ons doel, namelijk de rug rekken!
Door deze ruimte bij de schouders en heupen lossen we ook de vervelende druk op aan onze schouders (en heupen). Deze zorgt constant voor onrustige nachten en onderbreekt onze diepe slaap.
De commerciële feiten van een matras
Tijdens de ontwikkeling van onze matrassen hebben we in een straal
van 100 km een bezoek gebracht aan alle kwaliteit-beddenwinkels en we
vonden bijna nooit 'werkende' matrassen . Het viel ons op dat iedereen
het over comfortzones heeft, schrijft over comfortzones, reclame maakt
met comfortzones. In werkelijkheid heeft niemand die nooit op d ejuiste
manier in een matras gevoeld!
Het zijn vooral de lagen die boven op de matraskern gebruikt worden die
de hardheid en het gevoel van comfort beïnvloeden. Het voelt lekker aan
maar vanuit de kern van de matras komt geen comfort. Hierdoor merken we
weinig van de verschillen tussen de diverse matrassen.
De winkeliers zijn vooral trots op hun aanbod van merken (Tempur, Auping, Velda, Beka, Recor, Pullman, …). De klant heeft dan het idee dat ze een groot aanbod hebben, maar als alles bijna hetzelfde aanvoelt, weet hij niet meer wat hij moet voelen en kiezen. En dat is juist wat de klassieke beddenverkoper wil, want daardoor heeft hij alle touwtjes in handen om je te laten kiezen wat hij wil. Alleen van een merk ga je niet beter slapen.
Een goede matras kopen
De meest uitgesproken werkende matras (lees: indrukken en zich vormen naar je lichaam) is niet echt leuk. Deze zou je als klant, omdat je het niet gewend bent, namelijk niet zelf kiezen! Deze matras is moeilijk te verkopen en men verdient er minder aan. Het is namelijk een matras waaraan je moet wennen, net zoals aan steunzolen. Fantastisch als je eraan gewend bent, maar het is wel vervelend om aan te moeten wennen.
Heb je door dat de commerciële matrassen gemaakt zijn om je makkelijk te laten kiezen? En dat ze, als ze niet erg hard hoeven te 'werken', goedkoper geproduceerd kunnen worden én er meer op verdiend wordt? Het bijzondere is eigenlijk dat een bedbodem pas een rol begint te spelen als de matras 'werkt'. Bij de commerciële matrassen speelt de bodem een heel beperkte rol omdat de matrassen te stug en te hard zijn. Het is dus belangrijk om je hier goed in te verdiepen.
Dagelijks ontmoeten wij klanten die, in hun ogen, een goede matras hebben gekocht en die er na maanden nog niet op kunnen slapen. Vaak zien we hetzelfde: een te harde matras met daaronder een mooie boxspring, die eigenlijk niet veel moet doen omdat de matras niet echt werkt... Als oplossing heeft men er dan maar een topper opgelegd om het een beetje leuk en comfortabel te maken te maken. De bodem doet NIETS. De matras te hard: NIETS. En de topper er bovenop… OOK NIETS! Uiteindelijk: 3X NIETS, maar jammer genoeg is er wél veel geld uitgegeven.